c-camielle

Alla inlägg under januari 2010

Av c-camielle - 16 januari 2010 17:57

Hade med mig kameran och filmade/knäppte kort, eller ja, jag filmade ju då inte eftersom jag red men ni fattar nog vinken. I alla fall ska korten och filmerna visas till ev. intresserade av köp, tror ni någon vill köpa honom om de ser den här fina bilden på charmknutten?


Det är dagar som denna som jag funderar på varför han ligger ute till salu, så duktig var han idag! Har ni tur kanske ni får en filmsnutt lite senare.   

Av c-camielle - 16 januari 2010 12:20

Idag ska Camielle få stå eftersom att vi ska ha lektion imorgon, och då förtjänar hon en vilodag före eftersom jag helst skrittar en sväng dagen efter, har inbillat mig att träningsvärk och diverse saker inte ska vara lika jobbigt då.


Istället så blir det en tur på andra hästen som jag har just nu, mitt lilla söta varmblod. Tänkte försöka köra lite enkla och simpla saker som mycket volter, halter, halvhalter, övergånger och sedan lite små skänkelvikningar. Funderar på att sluta med våra galoppombytesövningar. (Rider på en 8-volt och i mitten finns det en upphöjd bom, ca 10 cm och sedan köra ett byte över bommen.) Snart ska vi kunna utan bom har jag bestämt mig för! :)


  

Bilden på honom är klickbar!


Av c-camielle - 14 januari 2010 13:33

Det är lite roligt att få jobba hos en travtränare då man själv rider och inte intresserar sig i trav så man även får se travsportens sidor, som inte alltid är som man tror att de ska vara. Ni vet, mycket snack om att trav är dåligt för hästar osv, vilket inte stämmer.


I alla fall så skulle en häst börja ridas in idag, och såhär såg den proceduren ut:

Sadel, träns på. Jag blir uppslängd inne i stallet, sitter upp en stund, det tycks gå bra så jag hoppar av och vi går ut där jag får hoppa upp ännu en gång. A går med grimskaft och följer mig över gårdsplanen, tycker att hästen verkar lugn och släpper iväg mig på en ridtur. Och där var hästen inriden och färdig.

Så på en halvtimma hinner man både rida in samt skritta ut en sväng på en travhäst. Peace of cake! 

Av c-camielle - 13 januari 2010 22:09

Jag brukar inte tycka det är fint eller snyggt när man skaffar rosa träns, benskydd, sadelgjord osv (ni förstår vad jag menar) till sin häst. Men när det kommer till ponnysar och 7 åriga små söta tjejer så kan jag inte tänka mig något annat än att det ser riktigt sött ut. Titta här till exempel, sadeln från ponnyprakt. Inget jag skulle skaffa, då skulle det vara riktigt hemskt. Men på en ponny, ja då kan det vara gulligt. Att en sak kan ha två olika sidor är väl inte ovanligt, man måste bara tänka lite. Hihi!


  

Av c-camielle - 12 januari 2010 20:42

Idag blev det en ganska lång tur i mörkret, var ute i en timme och tio minuter, mer än okej om ni frågar mig! Höll på förfrysa händer och fötter så det blev mycket övergångar, träning på att flytta sig för skänklarna och grejer. Dock så finns det som tur är ganska bra uppfinningar = handskar. Det värsta är att jag glömmer mina riktiga "rejäla" handskar hemma, och använder fodrade vinterridhandskar som ,om ni frågar mig, inte håller värmen lika bra.

   
 Handskar från t.ex Intersport, Stadium, Sportringen osv. tycker jag är mycket bättre under vintern!  

Av c-camielle - 12 januari 2010 20:36

Förhoppningsvis är dessa hemma hos mig om inte allt för lång tid. Förut tyckte jag att dessa stövlar var grymt fula, men se nu har jag ändrat mig. Haha!


  


För er som också vill beställa dessa över internet finns dom bland annat på lyckaridsport.se.

Av c-camielle - 11 januari 2010 18:16

Idag kom nya Hööks-katalogen och jag har redan hunnit klicka hem detta. Först var jag väldigt säker på att jag skulle beställa tävlingssaker från Exklusive Horse Wear men kom senare fram till att det är rätt onödigt, lite roligare att köpa "billigare" varianter och kunna variera ju! Men det blir i alla fall ett tävlingstäcke därifrån samt ett ridtäcke. :)


Lite roligt är det att jag har, på mindre än en månad, köpt 3 schabrak med tillhörande luvor. Jag som inte har haft en enda luva sedan jag skaffade häst, som är omkring 8 år sedan.


Men vad tycker ni?  :

  

Av c-camielle - 10 januari 2010 17:59

Idag så for vi iväg till ridskolan för att börja komma igång lite med den "riktiga" träningen, har för det mesta bara varit uteritter nu. Men vi tränade lite rakhet på hästen, mycket arbete med sitsen och skänklarna, volter, serpentiner och lite andra grunder för att se vad vi kommer att behöva träna på osv. Allt gick jättebra och jag är så stolt över lilla stjärnan! :) Pappa hade även med sig kameran så jag kommer förmodligen ta lite bilder därifrån och visa!


Nästa lektion blir förmodligen redan på söndag och efter det blir det ca 1-2 lektioner till innan vi hoppar in och rider i en grupp 1 gång i veckan. Ska bli intressant att se om hon är lika koncentrerad när det är fullt med andra hästar runt omkring.


____________________________________________________________________


  


Har även beslutsångest ang. ridhjälm. Vilken av de på bilderna tycker ni? Ganska dålig kvalité på den högra hjälmen. Eller har ni något annat tips än dessa? 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards